Khamis, 2 Julai 2015

 Selamat datang ke Persatuan Sistem Suria!

 

Gan Xiao Qian dan Anna Ng


Planet-planet

Utarid


Utarid adalah yang paling kecil dan paling dekat dengan Matahari daripada lapan planet dalam Sistem Suria, dengan tempoh orbit kira-kira 88 hari Bumi. Dilihat dari Bumi, ia kelihatan bergerak orbitnya dalam masa 116 hari, yang jauh lebih cepat daripada mana-mana planet lain di dalam Sistem Suria. Ia tidak melakukan sebarang satelit semula jadi. Planet ini dinamakan sempena dewa Rom Mercury, utusan kepada dewa.
Kerana ia mempunyai hampir tidak ada atmosfera untuk mengekalkan haba, permukaan Utarid yang mengalami suhu perubahan yang paling besar planet-planet di dalam Sistem Suria, antara 100 K (-173 ° C; -280 ° F) pada waktu malam untuk 700 K (427 ° C; 800 ° F) pada siang hari di beberapa kawasan khatulistiwa. Kayu pengusung itu sentiasa di bawah 180 K (-93 ° C; -136 ° F). Paksi Mercury mempunyai kecondongan yang paling kecil mana-mana planet Sistem Suria (kira-kira 1/30 Muda a), tetapi ia mempunyai kesipian orbit yang terbesar. Pada aphelion, Utarid adalah kira-kira 1.5 kali lebih jauh daripada Matahari kerana ia adalah di Perihelion. Permukaan Utarid adalah banyak kawah dan sama dalam penampilan ke Bulan, menunjukkan bahawa ia telah geologi aktif untuk berbilion-bilion tahun.
Utarid adalah graviti dikunci dan berputar dengan cara yang unik di dalam Sistem Suria. Seperti yang dapat dilihat berbanding dengan bintang-bintang tetap, ia berputar pada paksinya tepat tiga kali untuk setiap dua revolusi itu membuat mengelilingi Matahari. Seperti yang dapat dilihat dari Matahari, dalam rangka rujukan yang berputar dengan gerakan orbit, ternyata berputar hanya sekali setiap dua tahun Mercurian. Seorang pemerhati di Utarid itu akan menyaksikan hanya satu hari setiap dua tahun.
Kerana Utarid mengorbit Matahari dalam orbit Bumi (seperti juga Venus), ia boleh muncul di langit bumi pada waktu pagi atau petang, tetapi tidak di tengah-tengah malam. Juga, seperti Venus dan Bulan, ia memaparkan rangkaian lengkap fasa kerana ia bergerak di sekitar orbitnya relatif kepada Bumi. Walaupun Utarid boleh muncul sebagai objek yang cerah apabila dilihat dari Bumi, kedudukannya yang dekat dengan Matahari menjadikannya lebih sukar untuk melihat dari Venus. Dua kapal angkasa telah melawat Mercury: Mariner 10 berlalu dalam tahun 1970-an; dan MESSENGER, yang dilancarkan pada tahun 2004, mengorbit Utarid lebih 4,000 kali dalam empat tahun, sebelum meletihkan bahan api dan terhempas ke permukaan planet pada 30 April 2015.

Zuhrah

Zuhrah adalah planet kedua dari Matahari, mengorbit setiap 224,7 Bumi hari. Ia tidak mempunyai satelit semula jadi. Ia dinamakan sempena dewi Rom cinta dan kecantikan. Selepas Bulan, ia adalah objek semula jadi yang paling terang di langit malam, mencapai satu magnitud ketara -4,6, cukup terang untuk membuang bayang-bayang. Oleh kerana Zuhrah merupakan planet inferior dari Bumi, ia tidak pernah muncul untuk meneroka jauh dari Matahari : pemanjangan mencecah maksimum 47.8 °.


Venus adalah sebuah planet terestrial dan kadang-kadang dipanggil "planet kakak" Bumi kerana saiz yang serupa mereka, jisim, jarak dari Matahari dan komposisi pukal. Ia adalah berbeza dari Bumi dalam hal-hal lain. Ia mempunyai suasana yang terpadat daripada empat planet terestrial, yang terdiri daripada lebih daripada 96% karbon dioksida. Tekanan atmosfera di permukaan planet ini adalah 92 kali ganda daripada Bumi. Dengan suhu permukaan purata 735 K (462 ° C; 863 ° F), Venus adalah setakat planet yang paling hangat di dalam Sistem Suria, walaupun Utarid adalah lebih dekat dengan Matahari Venus tidak mempunyai kitaran karbon yang meletakkan karbon ke batu, dan ia juga tidak kelihatan untuk mempunyai kehidupan organik untuk menyerap karbon dalam biomass. Venus diselubungi oleh lapisan legap awan sangat reflektif asid sulfurik, mencegah permukaannya daripada dilihat dari angkasa dalam cahaya yang boleh dilihat. Ia mungkin mempunyai lautan pada masa lalu, tetapi ini akan mengewap apabila suhu meningkat disebabkan oleh kesan rumah hijau melarikan diri. Air telah kemungkinan besar photodissociated, dan, kerana kekurangan planet yang medan magnet, hidrogen bebas telah melanda ke dalam ruang antara planet oleh angin solar. permukaan Venus adalah satu desertscape kering berselang dengan batu papak seperti dan dari masa ke semasa segar oleh gunung berapi.

Bumi


Bumi, juga dikenali sebagai dunia dan, lebih jarang, Gaia dan Terra dalam beberapa karya fiksyen sains  merupakan planet ketiga dari Matahari, planet yang terpadat di dalam Sistem Suria, yang terbesar daripada empat planet terestrial Sistem Suria, dan hanya objek astronomi yang dikenali untuk menampung kehidupan. Kehidupan awal di Bumi timbul sekurang-kurangnya 3.5 bilion tahun yang lalu. Biodiversiti Bumi telah berkembang secara berterusan kecuali apabila diganggu oleh kepupusan besar-besaran. [30] Walaupun ulama menganggarkan bahawa lebih daripada 99 peratus daripada semua spesies kehidupan ( lebih lima bilion) yang pernah hidup di Bumi pupus, masih ada kira-kira 10-14000000 spesies yang masih ada, di mana kira-kira 1.2 juta telah didokumenkan dan lebih 86 peratus belum diterangkan. Lebih 7.3 bilion manusia  bergantung kepada biosfera dan mineral yang. Populasi manusia Bumi dibahagikan antara kira-kira dua ratus negara-negara berdaulat yang berinteraksi melalui media diplomasi, konflik, pelancongan, perdagangan dan komunikasi.

Menurut keterangan daripada dating radiometrik dan sumber-sumber lain, Bumi terbentuk kira-kira 4540000000 tahun yang lalu. Dalam bilion tahun pertama, hidup muncul dalam lautan dan mula memberi kesan atmosfera dan permukaannya , menggalakkan percambahan aerobik serta organisma anaerobik dan menyebabkan pembentukan lapisan ozon atmosfera. Ini lapisan dan lapangan geomagnetik disekat kebanyakan tempat mengancam nyawa yang sinaran Matahari, jadi kehidupan dapat berkembang di darat dan juga di dalam air. Sejak itu, gabungan jarak Bumi dari Matahari, sifat-sifat fizikalnya dan sejarah geologi yang membenarkan kehidupan untuk berkembang maju dan berkembang.

Litosfera bumi terbahagi kepada beberapa plat tektonik tegar yang berhijrah di seluruh permukaan lebih tempoh berjuta-juta tahun. Tujuh puluh satu peratus daripada permukaan Bumi diliputi dengan air, [43] dan selebihnya terdiri daripada benua dan pulau-pulau yang bersama-sama mempunyai banyak tasik dan lain-lain sumber air yang menyumbang kepada hidrosfera itu. Kawasan kutub Bumi kebanyakannya ditutup dengan ais yang termasuk ais pepejal lembaran ais Antartika dan ais laut daripada pek ais kutub. Dalaman Bumi tetap aktif dengan teras pepejal besi dalam, teras luar cecair yang menjana medan magnet dan lapisan tebal mantel agak padat.


Bumi graviti berinteraksi dengan objek lain di angkasa, terutamanya Matahari dan Bulan. Dalam satu orbit mengelilingi Matahari, Bumi berputar pada paksi sendiri 366,26 di kali, mewujudkan 365,26 hari solar atau satu tahun perbintangan. Paksi putaran Bumi condong 23.4 ° dari tegak lurus pesawat orbitnya, menghasilkan variasi bermusim pada permukaan planet dengan tempoh satu tahun tropika (365,24 hari solar).  Bulan hanya satelit semula jadi Bumi. Ia bermula mengorbit Bumi kira-kira 4530000000 tahun yang lalu. Interaksi graviti Bulan dengan Bumi merangsang air pasang laut, menstabilkan kecondongan paksi dan secara beransur-ansur melambatkan putaran planet.


Marikh

Marikh merupakan planet ke-4 dari matahari dalam Sistem Suria dan dinamakan sempena nama Dewa Peperangan Tamadun Rom (Dewa Peperangan Tamadun Yunani sedarjatnya: Ares) disebabkan warna kemerahannya di langit pada waktu malam. Ia mempunyai 2 bulan iaitu Phobos dan Deimos. Setiap satu bulan tersebut menyerupai asteroid. Planet ini juga merupakan salah sebuah planet dari 8planet dalam sistem suria. Senarai planet dan jarak purata planet denganmatahari dalam sistem suria adalah seperti berikut 
57.9 juta kilometer ke Utarid,
108.2 juta kilometer ke Zuhrah,
149.6 juta kilometer ke Bumi,
227.9 juta kilometer ke Marikh,
778.3 juta kilometer ke Musytari,
1,427.0 juta kilometer ke Zuhal,
2,871.0 juta kilometer ke Uranus,
4,497.0 juta kilometer ke Neptun,
5,913.5 juta kilometer ke Pluto
Terdapat juga lingkaran asteroid yang kebanyakannya mengelilingi matahari di antara orbit planet Marikh danMusytari. Disebabkan oleh putaran, garis pusat pada garis khatulistiwaadalah terpanjang bagi setiap planetdan bintang.

Musytari

Musytari adalah planet kelima daripada matahari dan planet terbesar di dalam Sistem Suria. Ia adalah sebuah planet gergasi dengan jisim satu seribu bahawa Matahari, tetapi adalah dua setengah kali ganda daripada semua planet lain di dalam Sistem Suria ini digabungkan. Musytari adalah gergasi gas, bersama-sama dengan Zuhal (Uranus dan Neptun adalah gergasi ais). Jupiter diketahui ahli astronomi pada zaman dahulu. Orang-orang Rom menamakannya 'tuhan mereka Jupiter. Apabila dilihat dari Bumi, Musytari boleh mencapai magnitud ketara -2,94, cukup terang untuk membuang bayang-bayang, dan membuat pada purata objek ketiga paling terang di langit malam selepas Bulan dan Zuhrah.

Musytari adalah terutamanya terdiri daripada hidrogen dengan satu perempat daripada makhluk helium besar-besaran, walaupun helium hanya terdiri daripada kira-kira satu per sepuluh daripada bilangan molekul. Ia juga mungkin mempunyai teras berbatu unsur-unsur yang lebih berat, tetapi seperti planet-planet gergasi lain, Musytari tidak mempunyai permukaan pepejal yang jelas. Kerana putaran pesat, bentuk planet adalah sebagai benda yg bulat oblate (ia mempunyai bonjol sedikit tetapi ketara sekitar khatulistiwa). Suasana luar adalah jelas dibahagikan kepada beberapa kumpulan di latitud yang berbeza, menyebabkan pergolakan dan ribut di sepanjang sempadan berinteraksi mereka. Satu keputusan yang menonjol ialah Red Spot Besar, ribut gergasi yang diketahui wujud sejak sekurang-kurangnya abad ke-17 apabila ia mula-mula dilihat oleh teleskop. Sekitar Jupiter adalah sistem cincin planet pengsan dan magnetosfera berkuasa. Musytari mempunyai sekurang-kurangnya 67 bulan, termasuk empat bulan Galilea besar ditemui oleh Galileo Galilei pada tahun 1610. Ganymede, yang terbesar ini, mempunyai diameter yang lebih besar daripada planet Utarid.

Musytari telah diterokai beberapa kali oleh kapal angkasa robot, terutamanya semasa Pioneer dan Voyager misi terbang oleh awal dan kemudian oleh pengorbit Galileo. Probe yang paling baru-baru ini untuk melawat Jupiter adalah New Horizons kapal angkasa Pluto terikat pada lewat Februari 2007. probe yang digunakan graviti dari Musytari untuk meningkatkan kelajuannya. Sasaran masa depan bagi penerokaan dalam sistem Jovian termasuk ais dilindungi mungkin cecair lautan di Europa bulan.

Zuhal

Zuhal merupakan planet yang keenam dari Matahari dan planet kedua terbesar di dalam Sistem Suria, selepas Musytari. Zuhal, bersama-sama dengan MusytariUranus dan Neptun, diklasifikasikan sebagai sebuah planet gergasi bergas.
Zuhal berasal dari bahasa Arab tetapi sekiranya dilihat didalam Bahasa Inggeris, ia dikenali sebagai planet Saturn, diambil sempena tuhan Rom,Saturnus, yang menyerupai Yunani Kronos (Titan bapa kepada Zeus) dan juga Babylon iaitu Ninurta. Simbolnya adalah sabit dewa dalam bentuk ringkas . 
Terdapat juga lingkaran asteroid yang kebanyakannya mengelilingimatahari di antara orbit planet Marikh dan Musytari. Disebabkan oleh putaran, garis pusat pada garis khatulistiwa adalah terpanjang bagi setiapplanet dan bintang.
Zuhal mempunyai satu sistem gelang atau cecincin yang utama terdiri kebanyakannya dari air batu dengan sejumlah kecil serpihan batuan dandebu. Sebanyak enam puluh bulan-bulan mengorbit planet berkenaan.Titan, bulan Zuhal yang terbesar (selepas Ganymede), yang merupakan bulan yang lebih besar dari planet Utarid dan ia merupakan satu-satunya bulan di dalam Sistem Solar yang mempunyai kemudahan atmosfera.

Uranus


Uranus merupakan planet ketujuh daripada matahari. Ia merupakan planet ketiga terbesar dari segi jejarinya dan planet keempat terbesar dari segi jisimnya di Sistem Suria. Planet ini dinamakan sempena dewa langit Yunani purba iaitu Uranus , bapa kepada Cronus (Saturnus) dan datuk kepada Zeus (Jupiter). Walaupun ia boleh dilihat dengan mata kasar, planet ini tidak dikenal pasti oleh tamadun purba kerana kesuramannya dan putaran orbitnya yang perlahan. Sir William Herschel mengumumkan penemuannya pada 13 Mac 1781 dan ini menyebabkan garis sempadan yang diketahui dalam Sistem Suria buat pertama kalinya dalam sejarah moden dapat dikembangkan. Uranus juga planet pertama yang ditemui melalui teleskop.
Komposisi planet Uranus adalah sama dengan Neptun dan kedua-duanya mempunyai komposisi kimia yang berbeza daripada gergasi gas yang lebih besar seperti Musytari dan Zuhal. Ahli falak kadangkala meletakkan mereka di kategori yang berbeza dipanggil "gergasi ais". Atmosfera Uranus yang sama dengan Musytari dan Zuhal dalam komposisi utama seperti hidrogen danhelium mengandungi lebih "ais" seperti air, ammonia dan metana dengan unsur surih hidrokarbon. Planet ini mempunyai atmosfera yang paling sejuk di Sistem Suria dengan suhu minimum 49 K (−224 °C. Atmosferanya mengandungi struktur awan yang berlapis dan kompleks dengan air sebagai kandungan awan yang paling rendah dan metana pula pula berada di awan yang paling atas. Sebaliknya, kawasan dalaman Uranus kebanyakannya terdiri daripada ais dan batu.

Neptun


Neptun ialah planet kelapan dan paling jauh dari matahari dalam Sistem Suria. Ia adalah planet keempat terbesar dengan diameter dan jisim ketiga terbesar. Di antara planet-planet gas di dalam Sistem Suria, Neptun adalah yang paling padat. Neptune adalah 17 kali jisim Bumi dan sedikit lebih besar daripada hampir kembar Uranus, yang merupakan 15 kali jisim Bumi, dan bukan sebagai padat seperti Neptun. Neptun mengorbit Matahari pada jarak purata 30.1 astronomi unit (4.50 × 109 km). Dinamakan sempena tuhan Rom laut, simbol astronomi adalah ♆, versi gaya dalam trisula tuhan Neptun.

Neptun tidak boleh dilihat dengan mata kasar dan planet yang pertama dan hanya ditemui oleh ramalan matematik dan bukan oleh pemerhatian empirikal. Perubahan yang tidak dijangka dalam orbit Uranus membawa Alexis Bouvard untuk menyimpulkan bahawa orbitnya adalah tertakluk kepada gangguan graviti dengan planet yang tidak diketahui. Neptun kemudiannya diperhatikan dengan teleskop pada 23 September 1846 oleh Johann Galle dalam tahap kedudukan yang diramalkan oleh Urbain Le Verrier. Bulan terbesarnya, Triton, ditemui tidak lama selepas itu, walaupun tiada seorang pun daripada baki 13 bulan planet terletak telescopically sehingga abad ke-20. Jarak planet dari Bumi memberikan ia jelas saiz yang sangat kecil, menjadikan ia mencabar untuk mengkaji dengan teleskop berasaskan Bumi. Neptun telah dikunjungi oleh Voyager 2, apabila ia terbang dengan planet ini pada 25 Ogos 1989.  Kemunculan Hubble Space Telescope dan teleskop darat besar dengan optik penyesuaian telah membolehkan pemerhatian lebih-terperinci.

Neptune adalah sama dalam komposisi untuk Uranus, dan kedua-duanya mempunyai komposisi yang berbeza daripada gergasi gas yang lebih besar, Musytari dan Zuhal. Suasana Neptune, seperti yang Musytari dan Zuhal itu, terdiri terutamanya daripada hidrogen dan helium, bersama-sama dengan kesan hidrokarbon dan mungkin nitrogen; ia mengandungi perkadaran yang lebih tinggi "ais" seperti air, ammonia dan metana. Ahli astronomi kadang-kadang mengkategorikan Uranus dan Neptun sebagai "gergasi ais" untuk menekankan perbezaan ini. Bahagian dalam Neptune seperti yang dilakukan Uranus, terutamanya terdiri daripada ais dan batu. Mungkin teras mempunyai permukaan yang kukuh, tetapi suhu akan menjadi ribuan darjah dan tekanan atmosfera menghancurkan. Kesan metana di kawasan paling luar dalam akaun bahagian untuk penampilan biru planet. 

Berbeza dengan suasana berjerebu, agak tanpa ciri Uranus, suasana Neptune mempunyai corak cuaca aktif dan kelihatan. Sebagai contoh, pada masa 1989 Voyager 2 flyby itu, hemisfera selatan planet mempunyai Dark Spot Great setanding dengan Spot Merah Besar pada Musytari. Corak cuaca didorong oleh angin kuat yang berterusan mana-mana planet di dalam Sistem Suria, dengan kelajuan angin yang direkodkan setinggi 2,100 kilometer per jam (580 m / s; 1300 mph). Oleh kerana jarak yang jauh dari Matahari , suasana luar Neptun adalah salah satu tempat yang paling sejuk di dalam Sistem Suria, dengan suhu di puncak awan menghampiri 55 K (-218 ° C). Suhu di pusat planet kira-kira 5,400 K (5,100 ° C). [16] [17] Neptune mempunyai sistem cincin lemah dan berpecah-belah (dilabel "lengkok"), yang mungkin telah dikesan semasa tahun 1960-an tetapi indisputably disahkan hanya dalam 1989 oleh Voyager 2.

Matahari


 Matahari adalah bintang di pusat Sistem Suria dan setakat sumber yang paling penting tenaga bagi kehidupan atas bumi. Ia adalah bola sfera hampir sempurna plasma panas,dengan gerakan perolakan dalaman yang menjana medan magnet melalui satu proses dinamo. Diameter adalah kira-kira 109 kali ganda daripada Bumi, dan ia mempunyai jisim kira-kira 330,000 kali ganda daripada Bumi, kira-kira 99.86% daripada jumlah jisim dalam Sistem Suria. Kimia, kira-kira tiga suku daripada jisim Matahari terdiri daripada hidrogen, manakala selebihnya adalah kebanyakannya helium, dan kuantiti yang lebih kecil daripada unsur-unsur yang lebih berat , termasuk oksigen, karbon, neon dan besi.
Matahari adalah G-jenis utama-urutan bintang (G2V) berdasarkan kelas spektrum dan ia secara tidak rasmi disebut sebagai kerdil kuning. Ia membentuk kira-kira 4567000000 tahun yang lalu dari keruntuhan graviti perkara dalam suatu kawasan yang mempunyai awan molekul yang besar. Kebanyakan perkara ini berkumpul di tengah-tengah, manakala selebihnya diratakan ke dalam cakera mengorbit yang menjadi Sistem Suria. Jisim pusat menjadi semakin panas dan padat, akhirnya memulakan pelakuran termonuklear dalam terasnya. Ia dikatakan bahawa hampir semua bintang membentuk dengan proses ini. Matahari adalah lebih kurang umur pertengahan dan tidak berubah secara mendadak untuk empat bilion tahun, dan akan kekal agak stabil selama empat bilion lebih. Walau bagaimanapun, selepas hidrogen gabungan dalam terasnya telah berhenti, matahari akan mengalami perubahan yang teruk dan menjadi gergasi merah. Ia dikira bahawa matahari akan menjadi cukup besar untuk menelan orbit semasa Utarid, Zuhrah, Bumi secara berkemungkinan.

Kesan besar Matahari di Bumi telah diiktiraf sejak zaman prasejarah, serta matahari telah dianggap oleh sesetengah budaya sebagai dewa. Pergerakan bumi mengelilingi matahari adalah asas kalendar solar, yang merupakan kalendar yang utama digunakan pada hari ini.

Bintang


Bintang adalah sfera bercahaya plasma diadakan bersama oleh graviti sendiri. Bintang yang paling hampir dengan Bumi adalah Matahari Bintang lain, kebanyakannya dalam Bima Sakti, dapat dilihat dari Bumi pada waktu malam, muncul sebagai banyak mata bercahaya tetap di langit kerana jarak yang besar dari Bumi. Dari segi sejarah, bintang paling menonjol telah dikumpulkan ke dalam buruj dan asterisms dan bintang terang mendapat nama-nama yang betul. Katalog banyak bintang-bintang telah dipasang oleh ahli-ahli astronomi, yang memberikan jawatan bintang seragam.

Sekurang-kurangnya sebahagian daripada hayatnya, bintang yang bersinar kerana gabungan termonuklear hidrogen kepada helium di terasnya, melepaskan tenaga yang merentasi kawasan pedalaman bintang dan kemudian memancarkan ke angkasa lepas. Apabila hidrogen dalam teras bintang itu hampir habis, yang berlaku secara semula jadi hampir semua unsur-unsur yang lebih berat daripada helium yang dicipta oleh nucleosynthesis cemerlang semasa hayat bintang dan, bagi sesetengah bintang, dengan nucleosynthesis supernova apabila ia meletup. Di akhir hayatnya, bintang juga boleh mengandungi perkara merosot. Ahli astronomi boleh menentukan massa, umur, metallicity (komposisi kimia), dan banyak ciri-ciri lain bintang dengan memerhatikan gerakan melalui ruang, kilauan, dan spektrum masing-masing. Jumlah jisim bintang adalah penentu utama evolusi dan nasib akhirnya. Ciri-ciri lain bintang, termasuk diameter dan suhu, perubahan sepanjang hayat, manakala alam sekitar bintang yang memberi kesan putaran dan pergerakannya. A plot suhu banyak bintang terhadap luminosities mereka, yang dikenali sebagai rajah Hertzsprung-Russell (H-R rajah), membolehkan negara usia dan evolusi daripada bintang yang akan ditetapkan.

Sebuah bintang bermula dengan keruntuhan graviti nebula gas bahan terdiri terutamanya daripada hidrogen, bersama-sama dengan helium dan jejak jumlah unsur-unsur yang lebih berat. Apabila teras cemerlang cukup padat, hidrogen menjadi semakin ditukar kepada helium melalui pelakuran nuklear, melepaskan tenaga dalam proses tersebut. Baki pedalaman bintang yang membawa tenaga dari teras melalui gabungan proses sinaran dan perolakan. Tekanan dalaman bintang ini menyebabkan ia runtuh lagi di bawah graviti sendiri. Apabila bahan api hidrogen di teras habis, satu bintang dengan sekurang-kurangnya 0.4 kali jisim Matahari mengembang menjadi gergasi merah, dalam beberapa kes menggabungkan unsur-unsur yang lebih berat di teras atau cengkerang sekitar teras. Bintang itu kemudian berkembang ke dalam bentuk merosot, kitar semula sebahagian daripada perkara ke dalam alam sekitar antara bintang, di mana ia akan menyumbang kepada pembentukan generasi baru bintang dengan kadar yang lebih tinggi daripada unsur-unsur berat. Sementara itu, teras menjadi sisa cemerlang: a kerdil putih, bintang neutron, atau (jika ia cukup besar) lubang hitam.
Sistem binari dan multi-bintang ini terdiri daripada dua atau lebih bintang yang graviti terikat, dan secara amnya bergerak satu sama lain dalam orbit stabil. Apabila dua bintang tersebut mempunyai orbit yang agak dekat, interaksi graviti mereka boleh mempunyai kesan yang besar ke atas evolusi mereka. Bintang boleh menjadi sebahagian daripada struktur terikat graviti lebih besar, seperti kelompok bintang atau galaksi.

Meteoroid,Meteor,Meteorite


Meteoroid adalah sebuah badan kecil berbatu atau logam perjalanan melalui ruang. Meteoroid adalah jauh lebih kecil daripada asteroid, dan pelbagai saiz dari bijirin kecil untuk 1 objek meter lebar. Objek lebih kecil daripada ini dikelaskan sebagai micrometeoroids atau debu angkasa. Kebanyakan serpihan dari komet atau asteroid, manakala yang lain adalah perlanggaran kesan serpihan dikeluarkan dari badan-badan seperti Bulan atau Marikh.
Apabila apa-apa objek memasuki atmosfera Bumi pada kelajuan biasanya melebihi 20 km / s, pemanasan aerodinamik menghasilkan coretan cahaya, kedua-duanya dari objek bercahaya dan jejak zarah bercahaya yang ditinggalkan di belakangnya. Fenomena ini dikenali sebagai meteor, atau colloquially yang "menembak bintang" atau "bintang jatuh". Satu siri banyak meteor yang muncul saat atau minit, dan yang ternyata berasal dari tempat yang sama tetap di langit, dipanggil pancuran meteor. Objek yang masuk lebih besar daripada beberapa meter (asteroid atau komet) boleh meletup di udara. Jika meteoroid, komet atau asteroid atau sekeping daripadanya withstands ablasi dari masuk atmosfera dan kesan dengan tanah, maka ia dikenali sebagai meteorit.
Kira-kira 15,000 tan meteoroid, micrometeoroids dan pelbagai bentuk debu ruang memasuki atmosfera bumi setiap tahun.

Comet


Komet adalah satu badan kecil Sistem Suria berais itu, apabila lulus dekat dengan Matahari, panas dan mula outgas, memaparkan suasana yang dapat dilihat atau koma, dan kadang-kadang juga ekor. Fenomena ini adalah disebabkan oleh kesan radiasi solar dan angin thesolar apabila nukleus komet. Nukleus komet terdiri daripada beberapa ratus meter untuk berpuluh-puluh kilometer mencari dan terdiri daripada koleksi longgar ais, habuk, dan zarah berbatu kecil. Yang koma dan ekor adalah lebih besar dan, jika cukup terang, boleh dilihat dari Bumi tanpa bantuan teleskop. Komet telah diperhatikan dan direkodkan sejak zaman purba oleh banyak budaya.
Komet mempunyai pelbagai tempoh orbit, yang terdiri daripada beberapa tahun untuk beberapa berjuta-juta tahun. Komet jangka pendek berasal dari tali pinggang Kuiper atau cakera bertaburan bersekutunya, yang berada di luar orbit Neptune. Komet yang lebih panjang tempoh dianggap berasal di awan Oort, awan sfera badan berais melanjutkan dari luar Belt Kuiper untuk separuh jalan untuk bintang yang terdekat berikutnya. Komet panjang tempoh diarahkan ke arah matahari dari awan Oort oleh graviti perturbationscaused dengan melepaskan bintang dan air pasang galaksi. Komet hiperbolik boleh lulus sekali melalui Sistem Suria dalaman sebelum tercampak ke ruang antara bintang di sepanjang trajektori hiperbola.
Komet dibezakan dari asteroid dengan kehadiran lanjutan suasana, graviti tak terbatas sekitar nukleus pusat. Suasana ini mempunyai bahagian-bahagian yang dipanggil koma (atmosfera pusat segera sekitar nukleus) dan ekor (bahagian biasanya linear yang terdiri daripada habuk atau gas ditiup keluar dari keadaan koma dengan tekanan cahaya Matahari atau outstreaming plasma angin solar). Walau bagaimanapun, komet pupus yang telah lalu berdekatan dengan Sun banyak kali telah kehilangan hampir semua ais menentu dan habuk dan boleh datang menyerupai asteroid kecil. Asteroid dianggap mempunyai asal-usul yang berbeza daripada komet, setelah terbentuk di dalam orbit Musytari dan bukannya di dalam Sistem Suria luar. Penemuan ofmain-belt komet dan centaurs aktif telah kabur perbezaan antara asteroid dan komet.
Sehingga November 2014 terdapat 5253 komet diketahui, sebilangan yang semakin meningkat. Walau bagaimanapun, ini mewakili hanya sebahagian kecil daripada jumlah penduduk komet berpotensi, sebagai takungan badan komet seperti di dalam Sistem Suria luar (dalam theOort awan) dianggarkan satu trilion. Kira-kira satu per komet tahun boleh dilihat dengan mata kasar, walaupun banyak daripada ini adalah lemah dan unspectacular.  contoh Terutama terang dipanggil "Great Komet". Komet telah dilawati oleh probe tanpa pemandu seperti Agensi Angkasa Eropah Rosetta yang menjadi pertama yang mendarat pesawat ruang angkasa robot di sebuah komet, dan Impak Deep NASA, yang diletupkan kawah pada Comet Tempel 1 untuk mengkaji bahagian dalamnya.

Asteroid

 

Asteroid ialah planet minor, terutama Sistem Suria dalam. Orang-orang yang lebih besar juga telah dipanggil planetoids. Syarat-syarat ini telah sejarah telah digunakan untuk apa-apa objek astronomi yang mengorbit Matahari yang tidak menunjukkan cakera planet dan tidak diperhatikan untuk mempunyai ciri-ciri komet yang aktif, tetapi planet seperti kecil dalam Sistem Solar luar ditemui, mereka sering dibezakan daripada asteroid tradisional. Permukaan menentu berasaskan mereka didapati menyerupai komet. Mereka dinamakan centaurs, trojan Neptun, dan objek trans-yg berhubung dgn laut, jenis planet kecil yang mempunyai ciri-ciri yang berbeza daripada yang di lingkaran asteroid. Dalam artikel ini, istilah "asteroid" merujuk kepada planet-planet kecil Sistem Suria dalam.

Terdapat berjuta-juta asteroid, banyak pemikiran untuk menjadi sisa-sisa berkecai dari planetesimal, badan-badan dalam nebula suria Matahari muda yang tidak pernah berkembang cukup besar untuk menjadi planet. Sebahagian besar asteroid dikenali orbit dalam lingkaran asteroid antara orbit Marikh dan Musytari, atau bersama dengan orbit Musytari (Jupiter Trojan). Walau bagaimanapun, keluarga orbit lain wujud dengan penduduk yang signifikan, termasuk asteroid hampir Bumi. Asteroid individu diklasifikasikan oleh spektrum ciri-ciri mereka, dengan majoriti jatuh kepada tiga kumpulan utama: C-jenis, S-jenis, dan M-jenis. Ini dinamakan selepas dan biasanya dikenal pasti dengan komposisi karbon kaya, keras, dan logam, masing-masing.

Hanya satu asteroid, 4 Vesta, yang mempunyai permukaan yang agak reflektif, biasanya boleh dilihat dengan mata kasar, dan ini hanya di langit sangat gelap apabila ia baik kedudukan. Jarang, asteroid kecil lulus dekat dengan Bumi mungkin boleh dilihat dengan mata kasar untuk masa yang singkat. Pada September 2013, Minor Planet Center mempunyai data pada lebih daripada satu juta objek di dalam dan luar Sistem Suria, di mana 625,000 mempunyai maklumat yang cukup untuk diberi jawatan bernombor.

Pada 22 Januari 2014, ahli-ahli sains ESA dilaporkan pengesanan, buat kali pertama muktamad, wap air di Ceres, objek terbesar dalam lingkaran asteroid. Pengesanan ini dibuat dengan menggunakan kebolehan inframerah jauh daripada Herschel Space Observatory . Dapatan kajian adalah di luar jangkaan kerana komet, asteroid tidak, biasanya dianggap "jet bercambah dan gumpalan". Menurut salah seorang saintis, "Garis menjadi lebih dan lebih kabur antara komet dan asteroid.  

Nebula

A nebula adalah awan aninterstellar debu, hidrogen, helium dan gas terion lain. Pada asalnya, nebula adalah nama untuk apa-apa objek astronomi tersebar, termasuk galaxiesbeyond Bima Sakti. The Andromeda Galaxy, misalnya, telah dirujuk sebagai Nebula Andromeda (dan galaksi spiral secara umum sebagai "nebula spiral") sebelum sifat sebenar galaksi disahkan pada abad ke-20 awal byVesto Slipher, Edwin Hubble dan lain-lain.

Kebanyakan nebula adalah saiz besar, bahkan ratusan tahun cahaya diameter walaupun lebih padat daripada ruang di sekeliling mereka, kebanyakan nebula jauh kurang tumpat daripada sebarang kelompongan yang dalam persekitaran yang diperbuat daripada tanah -. Awan nebula saiz Bumi akan mempunyai jumlah jisim hanya beberapa kilogram. Nebula sering bintang pembentukan wilayah, seperti dalam "Rukun Penciptaan" dalam Eagle Nebula. Di kawasan-kawasan ini pembentukan gas, habuk, dan bahan-bahan lain "rumpun" bersama-sama untuk membentuk massa yang lebih besar, yang menarik perkara lagi, dan akhirnya akan menjadi cukup besar untuk membentuk bintang. Bahan-bahan yang selebihnya kemudian dipercayai membentuk planet-planet dan lain-lain objek sistem planet.

Angkasawan pertama yang mendarat di Sistem Suria

Yurin Gagarin

 Angkasawan leleki pertama berjalan di bulan

Neil Armstrong          


Angkawasan lelaki kedua berjalan di bulan








                       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan